lördag 26 mars 2011

Mitt största projekt

Det jobbigaste jag gjort i renoveringsväg är utan tvekan trappan! Men jag måste nog säga att det var värt besväret. Dessutom glömmer jag snabbt hur svårt/tungt/långtråkigt/omfattande saker är och skulle inte vara förvånad om detta inte är sista trappan i livet jag renoverar...


Ribborna plockades ner i somras och allt slipades (med slipmaskin och för hand). Sen målades trappan två varv. 

Det blev en hel del funderingar kring trappstegen. Jag ville ha grå nålfilts-matta, men flera golvläggare avrådde. Till slut gjorde jag jobbet själv och det blev riktigt bra, men det tog hela höstlovet innan jag var klar! 

Varje trappsteg krävde sin egen modell i papper och sedan utskuren i filten. De limmades och nitades fast med häft- pistol. När filten torkat plockades synliga nitar bort och vit möbelnubb spikades fast. Klart! 


Sniper trivs bra i trappan. Den är mjuk och skön att sova på och man har bra utsikt mellan ribbor och trappsteg.

Trappan är mycket skön och tyst att gå i. Den är inte hal och färgen gör att man inte ser smuts och damm så lätt.
 

7 kommentarer:

Maria sa...

WOW! I´m impressed! dessutom blir man ju sugen på att börja pyssla. Men ska kanske börja med nåt mindre... :)

Anonym sa...

tosi hieno!

Helena - ullvi32 sa...

Riktigt snyggt! Vi ska också fixa ordning våran trapp och är inne på svart matta men grått var hur snyggt som helst! Vart köpte du mattan?

Annika L. sa...

mycket imponerande!! själv skulle jag inte ens våga tänka tanken att börja med ett sånt där projekt!

Jenny -Mitt arkiv, inredning och pyssel sa...

Tack för kommentarerna! Damm och katthår syns inte alls bra på den gråa mattan och det gillar jag, men visst skulle svart bli snyggt också!

Det var inte så lätt att hitta mattan. Vi köpte den på en lokal affär som säljer färg, tapet och golv här i i Vasa, Finland: http://www.vaasanvari.fi/index.php?pinc=3
Dom hade inte färgen i lager, men beställde in enligt önskemål. Jag ser att du Helena är från Sverige och om du inte hittar på byggvaruhusen kan ju tipset vara att be någon mindre och mer personligt inriktad butik beställa in vad du vill ha...

söndagsbarn sa...

Jättefint! Googlade på bilder på filt i trappa! Jag undrar hur du fäste filten på trappstegen? Jag ser att du har små vita som pins? Vad är det för något? Tänkte ge mig på att göra något liknande i vår trapp här hemma!

Jenny -Mitt arkiv, inredning och pyssel sa...

Hej Söndagsbarn och tack :)! Jag använde först lim som de rekommenderade på butiken där jag köpte nålfiltsmattan. För att hålla mattan (kanterna) på plats medan limmet torkade så använde jag häftpistol. De stiften tog jag bort sedan när mattan torkat och spikade fast möbelspik (de vita nubbarna) mest som dekoration. Jag köpte dem på en tygaffär och jag vet att möbeltapetserare använder såna när de klär om möbler. Lycka till med ditt projekt. Ganska arbetssamt, men jag är fortfarande lika förtjust i vår trappa. Speciellt bra är den nu med en tvååring som inte halkar i trappan.