söndag 27 november 2011

Tro, hopp och kärlek






Nu är julens viktigaste julpynt på plats! Tro, hopp och kärlek. Dessa julsymboler har en alldeles speciell plats i mitt hjärta. Traditionen kommer från Jakobstad och redan på 1940-talet började min moffa och mommo att tillverka symbolerna både för eget bruk och till försäljning. De har gjort ett stort antal serier genom åren och den traditionella röda serien på bilderna har moffa gjort åt mig för många år sedan.  Det är ett verkligt fint hantverk! Stommen är gjord av tjock kartong och träpinnar som sedan kläs in i tjockt silkespapper.

Tyvärr finns inte mina morföräldrar kvar i livet, men traditionen och hantverket lever vidare i vår familj. Numera  är det mina föräldrar som tillverkar och säljer Tro, hopp och kärlek. De har (förutom de traditionella röda) även börjat göra vita ljusserier som jag tycker är så fina! Jag har en vit i vardagsrummet som föräldrarna gjort och den röda som moffa gjort passar bra i köket.

Om någon är intresserad av att köpa Tro, hopp och kärlek eller har frågor om dem går det bra att höra av sig via bloggen eller mail (j-stil at hotmail.com) så kan jag förmedla kontakten vidare till mina föräldrar. De tillverkar både röda och vita serier samt renoverar gamla.

Inga kommentarer: