torsdag 4 oktober 2012

Klänning














Jag sydde nyligen en klänning till min dotter och det gick väl ungefär som det brukar när jag ska försöka sy i trikå...

För det första var det svårt att få tyget att räcka till (jag hade redan använt en del till en mössa som jag visat HÄR). Jag fick därför göra en söm mitt bak. Mönsteranpassningen blev inte helt perfekt, men tillräckligt bra.

För det andra så har jag aldrig tidigare använt töjbar snedlist/kantband (hittade nyligen på loppis) och hade svårt att uppskatta hur mycket man skulle spänna bandet. Med facit i hand borde jag ha spänt mer, för nu fick jag göra en nödlösning med tryck-knappar för att dra ihop halsringningen lite. 

För det tredje så beslöt jag mig för att skippa kantbandet i nedre fållen och sy den dubbelvikt. Det borde jag inte ha gjort. Sömmen blev ganska bucklig och inte speciellt snygg.

Nu låter det här som väldens klagovisa, men jag tänkte dokumentera mina misstag så jag kan undvika att göra samma nästa gång. Klänningen blev nog helt okej sist och slutligen och lilltjejen kryper ändå så snabbt att man inte hinner syna alla sömmar så noggrant...

Inga kommentarer: