tisdag 13 november 2012

Gipstavla



Idag fyller vårt gullefjun 1 år! Hon är en viktigt del av min blogg, eftersom hon öppnade en helt ny underbar värld av baby-/barnpyssel och inredning för småttingar.

Till farsdag hade vi gjort gipsavgjutningar av hennes hand och fot. Som gjutform hade jag gjort egen modellera som vi lade i en djup tallrik och sedan tryckte ner handen och foten i. Så var det bara att hälla i gipsmassan och låta torka. 

När gipset torkat tog jag bort figurerna och skar bort överflödigt gips med en skalpell och sandpapprade ojämna kanter. Till sist limmade jag upp avtrycken på en bit kartong och ramade in dem.  

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad sött och vad bra det blev :)
Har testat liknande med mina barn men oftast har de böjt på fingrarna eller kämpat emot så det blev till ingenting...

Jenny -Mitt arkiv, inredning och pyssel sa...

Tack :)! Vi gjorde nog om trycken i modelleran ett par gånger också, men till slut fick vi bara erkänna att hon har långa, mjuka tår som böjer sig lite hit och dit :).