onsdag 10 juli 2013

Overlock




Just nu finns det inte så mycket pyssel att visa på bloggen. Jag har köpt en begagnad overlock och vi försöker just nu lära känna varandra. Av små restbitar trikå prövar jag mig fram, men än så länge är det få saker som blir som jag önskar. Det verkar svårt att hitta rätta inställningar för olika tyger och direkt jag försöker ta mig över tjockare tygpartier så blir det problem. Grrr! 

Jag är inte helt nöjd med min vanliga symaskin heller. Samma sak där. Svårt att hitta rätt trådspänning för tvillingnål så att sömmen blir snygg på båda sidor. Ibland undrar jag varför jag hela tiden ska testa nya grejer då jag så lätt blir frustrerad om det inte funkar genast. Å andra sidan så är väl tjusningen med det hela att lära sig nya saker och då måste man ju oftast träna lite innan det blir bra. 

Roligt med overlocken är ju att man så snabbt kan svänga ihop en mössa, ett par trosor eller ett nattlinne till dockan. Det går verkligen i racerfart om man har lite flyt med maskinen. Jag använder gamla t-shirts och små restbitar som jag köpt på loppis än så länge när jag syr.

Nu kommer det återigen att bli lite paus på bloggen för jag ska ut och resa. Jag ska se om jag kan knåpa ihop något tidinställt inlägg.

Inga kommentarer: