fredag 13 januari 2017

Läderförkläde av jacka och bälte













Jag har länge tittat på tv-kockarnas trendiga och fina läderförkläden och varit sugen på att försöka göra en egen budgetvariant. Eftersom läder är ett material jag inte jobbat så mycket med tidigare, så beslöt jag mig för ovanlighetens skull att göra lite noggrannare planering innan jag började. Jag lånade en bok på biblioteket, gjorde en förberedande hemservice på symaskinen, köpte lädernål, lädertråd och nitar. Sist men inte minst letade jag på loppisar efter den perfekta läderjackan av ett mjukt och smidigt läder, som skulle vara så lätt som möjligt att jobba med. Ett fint bälte hittade jag också på samma ställe.

Jag blev positivt överraskad av hur roligt det var att jobba med läder. För att skydda och bevara lädret använde jag samma läderfett jag brukar smörja mina skor med. Jag använde hela ryggpartiet på en herrjacka och klippte till formen utgående från ett förkläde jag hade hemma. Knytbanden klippte jag till från framparitet. Bältets mittendel nitade jag fast som band runt nacken och resten av bältet fick bli dekoration/en rem att hänga kökshandduken i.   

Inga kommentarer: