tisdag 21 februari 2017

Stickat halsskydd






I helgen fick jag lust att sticka och valet föll på ett halsskydd/halsvärmare åt äldre dottern. Eftersom hon inte är så förtjust i varma tjocka halsdukar så rådfrågade vi personalen vid Vörå handarbetsaffär när vi skulle välja garn. Ett nystan Drops Baby merino 100% ull blev det och dottern ville ha färgen lila. Garnet var väldigt skönt och mjukt att sticka med och verkar passa perfekt till vårt halsskydd. Jag stickade med stickor 4 för att få ett luftigt och lätt halsskydd. Mönstret hittade jag på efter hand. Vill någon göra ett likadant så är mönstret följande:

Lägg upp 96 maskor. 
Sticka resårstickning (2 rm, 2am) 7 varv.
Sticka mosstickning (varannan rm och varannan am, följande varv tvärtom) 9 varv.
Upprepa så många gånger du vill och avmaska (min blev 4 ränder med resårstickning och 3 ränder med mosstickning) 

Sy ihop till en tub och dekorera t.ex. med knappar. 

Storleken passade både åt mig själv som vill ha lite tightare runt halsen och år 5-åringen som vill ha lite lösare. Det lämnade lite garn så jag gissar att det blir att sticka åt lillasyster också, men då minskar jag nog maskantalet något. 

EDIT. Efter en tids användning tyckte jag nog att halsskyddet blev väl löst åt 5-åringen så jag gjorde en snabbfix-minskning med symaskinen. Åt vuxna passar maskantalet bra tycker jag. 

Inga kommentarer: